Plánování
Po kliknutí na úlohu Plánování se zobrazí formulář Plánování úloh, kde jsou zaznamenané plánované úlohy.
V horní části formuláře se nachází seznam plánů, které lze pomocí příslušných tlačítek udržovat.
V dolní části formuláře Plánování úloh se nachází seznam výsledků provedených plánů, které se mohou pomocí tlačítek prohlížet, mazat a kontrolovat, zda a s jakým úspěchem byla plánovaná akce provedena.
Pro vytvoření nového záznamu se klikne na tlačítko Nový plán úloh. Zobrazí se okno pro nové plánování úlohy.
Zadá se, zda se jedná o opakovaný plán (Ano, Ne), dny a denní čas sehrávání. Pokud se vybere opakovaný plán ANO, je potřeba vybrat periodicitu (týdně, měsíčně). Podle zvolené periodicity se zobrazí údaje pro další upřesnění opakování plánu.
Nastavení opakování plánu nelze po jeho uložení změnit, jestliže plán obsahuje úlohy statistik nebo výplaty (jejich parametry se nastavují s ohledem na zvolené opakování plánu). Je-li nutno opakování změnit, plán je potřeba na formuláři Plánování úloh smazat a vytvořit nový.
Jednorázový plán
Zadá se datum a čas, kdy se požaduje, aby se plán provedl. Údaj Čas ukončení se nemusí zadávat. Doporučujeme jej však vyplnit v případě, že do jednoho plánu se vloží více úloh anebo se nastaví spuštění plánu na brzké ranní hodiny. Pak se Čas ukončení nastaví např. na začátek pracovní doby, aby případné provádění plánu neblokovalo zpracovávání běžné agendy. Poté se zadají jednotlivé úlohy (např. statistiky nebo výplaty), které se požadují v rámci plánu provést. Klikne se na tlačítko Nová úloha a vybere se z nabídky úloh. Po volbě úlohy statistiky nebo výplaty se zobrazí již známý formulář pro nastavení parametrů té konkrétní statistiky anebo výplaty.
Opakovaný plán
Jestliže se zvolí na formuláři Nový plán úloh opakovaný plán, na formuláři se zobrazí údaje pro nastavení periodicity plánu. Zvolit můžete měsíční nebo týdenní opakování plánu. Podle zvolené periodicity se zobrazí údaje pro další upřesnění opakování plánu.
Měsíční opakování plánu
Je potřeba určit pořadí Den v měsíci, ve kterém se má plán spustit. Počítat dny je možné od prvního nebo od posledního dne v měsíci. Při měsíční periodicitě se plán může v měsíci provést pouze jednou.
Dále se zadá období platnosti plánu. Konec období se nemusí zadávat. Po zadání údaje První den se automaticky dopočte datum Nejbližší spuštění plánu. Toto datum bude aplikace po provedení plánu automaticky přepočítávat podle zvolené periodicity a znovu počítat. Nakonec se zvolí čas, kdy se má plán provést: Čas spuštění.
Údaj Čas ukončení se nemusí zadávat. Doporučujeme jej však vyplnit v případě, že do jednoho plánu vložíte více úloh anebo nastavíte spuštění plánu na brzké ranní hodiny. Pak Čas ukončení nastavte např. na začátek pracovní doby, aby jeho případné provádění neblokovalo zpracovávání běžné agendy.
Týdenní opakování plánu
Je potřeba zvolit dny v týdnu, ve kterých se požaduje provedení plánu. Je možné zvolit libovolný počet dnů. Další postup a zadávané údaje jsou stejné, jako v případě měsíčního plánu.
Naplánované úlohy
V části naplánované úlohy se pomocí tlačítka Nový záznam vybere ta úloha, kterou je potřeba provést.
Výběr úlohy plánu:
Sehrávání dat z centrální databáze,
Aktualizace dat podle číselníku skart. a spis. znaků,
Statistika Finsoc
Statistika Činností
Statistika Přiznané PnP
Export změn způsobů výplaty
Výplata
Informace o DnB uživatelů bytů v obci
Přehled PnŽ vyplácených typizovanými poukázkami
Výčetka nominálních hodnot typizovaných poukázek na PnŽ
Použité nominální hodnoty typizovaných poukázek na PnŽ
Po výběru úlohy statistiky nebo výplaty se zobrazí formulář pro nastavení parametrů konkrétní statistiky anebo výplaty.
Statistiky, které se vytvoří při zpracování plánu, se ukládají do centrální databáze a jsou k dispozici v úloze Statistiky.
Parametry pro statistiky Finsoc
Lze vytvořit statistiku podle typu dávky (všechny dávky, dávky HN, dávky sociální péče), podle oprávnění za celou ČR, konkrétní pracoviště.
Pracoviště
Oprávněný uživatel, který přísluší k pracovišti úřadu, nemůže změnit
vybraný úřad. Lze volit pouze konkrétní období, za které mají být
statistiky vygenerovány.
Vybraný kraj
MPSV
V případě pracoviště MPSV lze zvolit ze dvou variant výstupních sestav:
Hromadné statistiky za celou ČR.
Dílčí statistiky konkrétního úřadu s rozpadem
dle jednotlivých typů dávek a způsobu výplaty - aktivován přepínač
"vybraný úřad" a zvolen jeden konkrétní z roletového menu
se seznamem úřadů.
V části Měsíc lze vybrat aktuální
nebo předcházející měsíc. Pokud je potřeba vytvořit statistiku za
předcházející měsíc, je potřeba upřesnit za jaký měsíc.
Parametry statistiky Činností
K sestavě lze připojit pro každý druh dávky sumu vyplacených částek. Další práce s formulářem viz parametry statistiky Finsoc.
Parametry statistiky Přiznané PnP
Práce s formulářem je podobný jako u statistiky Finsoc.
Vkládání úloh do stávajících plánů
Do plánů, které ještě nebyly provedeny, se může rovněž přidat nová úloha. Obdobně se může u provedeného jednorázového plánu změnit datum Spustit dne a případně také vložit novou úlohu. Úlohu můžete přidat i do opakovaného plánu. Při vkládání úlohy do již vytvořeného plánu však je potřeba dodržovat toto pravidlo:
Když aktuální kalendářní datum se rovná datu Nejbližší spuštění a čas Času spuštění, úloha plánování se pokusí spustit první úlohu plánu.
Jestliže úlohu nelze spustit např. proto, že vyžaduje uzamčení záznamů daného úřadu, které nelze uzamknout například proto, že s některým záznamem pracuje uživatel anebo ještě běží úloha jiného plánu, která záznamy zamkla, úloha se nespustí a nespustí se ani všechny následné úlohy plánu a vykonávání celého plánu se ukončí. Informace o průběhu je k dispozici ve spodním seznamu formuláře Plánování úloh.
Jestliže úloha zámky nevyžaduje, spustí se a proběhne i v případě, že současně se zpracovává úloha, která zamčení záznamů provedla.
Úlohy statistik Činností a Přiznané PnP zámky nevytvářejí, ostatní úlohy ano.
Z toho plyne:
Úlohy statistik Činností a Přiznané PnP lze dávat i do samostatných plánů a jejich provedení by nemělo nic bránit.
Ostatní úlohy je vhodné je zadávat do samostatných plánů jen tehdy, jestliže se mají provést ve dni, na který jiný plán s úlohou vyžadující zámky není naplánován.
Jestliže je nutno provést úlohy, které vyžadující zámky, ve stejný den, pak je zadejte do jednoho plánu. Úlohy budou probíhat postupně v zadaném pořadí a nebudou se vzájemně blokovat.
Změna plánu obsahující úlohy různých uživatelských oprávnění
Aplikace umožňuje uživateli vložit úlohu do plánu, který vytvořil uživatel s jiným oprávněním.
Příklad: Uživatel s oprávněním Statistiky FINSOC vloží úlohu Statistika Finsoc do plánu, který obsahuje úlohu Sehrávání dat z centrální databáze (a kterou tedy musel vytvořit uživatel s oprávněním Správa systému).
Pokud k tomu dojde, nepůjde pak již měnit termíny a časy, kdy se plán má provést, protože toto může měnit jen uživatel, který má oprávnění ke všem úlohám v plánu.
Je-li zapotřebí termín plánu změnit, musí uživatel úlohu odpovídající jeho oprávnění v plánu zrušit a buď ji vložit do nového plánu s požadovanými termíny anebo na změně termínech stávajícího plánu se domluvit s uživatelem, který má oprávnění k oné druhé úloze. Toto omezení pro práci s plány je nutné proto, aby uživatelem zadaný plán neměnil bez dohody uživatel s oprávněním k jiným úlohám.
Sehrávání
Část údajů, které jsou nutné pro vyhodnocení dávek v HN, se do aplikace pořizuje tzv. sehráváním. Jedná se o údaje, jež vznikají v jiných institucích a tyto instituce je poskytují k centrálnímu zpracování. Po shromáždění v centrální databázi, zpracování a nutných kontrolách se pak tyto údaje poskytnou aplikaci OKnouze/OKslužby.
Režim sehrávání
Sehrávání údajů se děje ve dvou režimech:
Plánované
Úloha, zvaná Plánovač, periodicky
v určený čas sehraje z centra veškeré odpovídající údaje pro všechny
dávky na daném úřadě zpracovávané.
Individuální
Obsluha v příslušném formuláři, kde se sehrávanými údaji pracuje, vyvolá
sehrání právě jen těch údajů, které odpovídají danému formuláři, dávce
a období vyhodnocení.
Informace o tom, odkud a jakým způsobem aplikace získává data, je uveden na následujícím obrázku.
Sehrávání dat z centrální databáze
Při sehrávání dat z centrální databáze se zobrazují následující stavy komunikace s jednotlivými informačními systémy:
nedotazovat se - zobrazuje se u systémů, se kterými se prozatím nekomunikuje
nejednoznačná data - zobrazuje se pouze u příspěvku
na bydlení a znamená to:
a) v centru byl PnB ze SSP nalezen, ale pro dané období není možné
určit, zda existuje nárok. Je potřeba vyčkat do vyřešení problému
na příslušném úřadě SSP.
b) v zadaném období nebyly nalezeny osoby v okruhu SPO. Je potřeba
zkontrolovat, zda mají všechny osoby na žádosti přidělené IK.
nejsou úplná data - znamená, že data z příslušné IS pro dané období prozatím v centru nejsou
dotaz - byl založen požadavek na zjištění dat v centru
dotaz poslán - při nočním sehrávání byl odeslán dotaz do centra a odpověď zatím nepřišla
úplná odpověď - znamená, že přišla odpověď na dotaz. Neznamená to, že se musí sehrát příjem.
Ruční pořízení údajů
Každý druh údajů, který se běžně sehrává, lze vždy pořídit alternativně i ručním zadáním. Obsluha pak v příslušném formuláři musí vyznačit, zda má aplikace pracovat se sehraným nebo ručně pořízeným údajem. Dojde-li k neshodě mezi sehraným a ručně pořízeným údajem a obsluha označila pro zpracování ručně pořízený údaj, aplikace vyžaduje po obsluze, aby vzala tuto neshodu výslovně na vědomí. Toto se děje úkonem, zvaným Tolerance konfliktu.
Sehrávané údaje
V současném stavu aplikace se sehrávají následující údaje:
evidence na úřadu práce (s náležitostmi, jako je počátek a konec evidence, sankční vyloučení, nárok na dávku podpory v nezaměstnanosti a další informace z evidence uchazečů o zaměstnání)
příjem osoby z těchto zdrojů:
státní sociální podpora
zaměstnanost
OSSZ
ČSSZ
FÚ
nárok na RP.