Sociální šetření, lékařské posudky, stupně závislosti

Aby dávka mohla být vyplacena, je nutné stanovit stupeň závislosti na pomoci jiné osoby. Tuto skutečnost posuzuje ČSSZ na základě žádosti ÚP.

Po stisknutí tlačítka Údaje o závislosti na pomoci jiné osoby se zobrazí formulář Závislost na pomoci jiné osoby obsahující následující položky:

Záznamy o sociálním šetření

Část Záznamy o sociálním šetření je určena k zachycení výsledků sociálního šetření.

Sociální šetření předchází požadavku na vyhotovení posudku pro účely PnP. Šetření provádí zaměstnanci úřadu, kteří jsou oprávněni vstupovat do obydlí, v němž žadatel o dávku žije. Cílem šetření je posoudit schopnost samostatného života žadatele v přirozeném sociálním prostředí z hlediska péče o vlastní osobu a z hlediska soběstačnosti. Výsledkem šetření je protokol o sociálním šetření, jehož kopie se přikládá k požadavku na vyhotovení posudku.

Před vygenerováním předtisku sociálního šetření se zobrazí formulář pro volbu typu šetření (šetření, šetření a kontrola, kontrola) a věkové kategorie, pro kterou má být sociální šetření provedeno.

Tlačítko Přehled sociálních šetření v AIS zobrazí seznam sociálních šetření evidovaných v AIS.

Tlačítko Historie změn zobrazí seznam změn, které byly provedeny na daném formuláři včetně informace datumu, čase a osobě, která změny provedla.

Poslední tři tlačítka slouží k práci se záznamem ze sociálního šetření. Jedná se tlačítko pro založení, editaci a smazání záznamu.

Pomocí tlačítka Nový záznam se zobrazí formulář Sociální šetření.

 

 

 

Na formuláři se vyplní Základní údaje a Údaje o šetření.

Pro vybrání osoby provádějící šetření se použije tlačítko Osoby provádějící šetření. Zobrazí se formulář Sociální šetření.

Pomocí tlačítka Přidat dalšího pracovníka lze na formulář doplnit dalšího pracovníka provádějící sociální šetření, pomocí tlačítka Smazat vybraného pracovníka lze naopak označenou osobu ze seznamu odebrat. Pokud šetření prováděl zaměstnanec z jiného úřadu, je potřeba nejdříve na formuláři Sociální šetření vybrat úřad provádějící šetření a pak vybrat zaměstnance, který prováděl šetření.

Po zadání data šetření (a kliknutí na klávesu TAB nebo po kliknutí myší na jiný údaj) se na formuláři vyplní všichni poskytovatelé péče, kteří v den šetření poskytovali podle evidence poskytovatelů péči. Po uložení dat formuláře sociálního šetření se jejich seznam změnou v evidence poskytovatelů péče nezmění.

V části Údaje o šetření jsou pole Doba šetření a Místo šetření. Údaj Místo šetření se implicitně předvyplní podle bydliště anebo trvalé adresy oprávněné osoby. Údaj lze přepsat. Pokud bylo šetření provedeno v hospitalizaci, zaškrtne se příslušný příznak a aplikace z dokladu o pobytu doplní adresu nemocnice.

V části Osoby, se kterými byl veden rozhovor se automaticky vytvoří řádek s žadatelem se jménem a příjmením. Pomocí tlačítka Nový záznam lze vytvořit nový řádek tabulky. Pokud se zvolí typ osoby: žadatel, doplní se jméno a příjmení žadatele a řádek nelze měnit. Pokud se zvolí typ: jiná osoba, pak řádek údajů je editovatelný.

Poskytovatelé péče se načtou z formuláře Evidence poskytovatelů péče ke dni sociálního šetření. Jestliže při šetření bylo zjištěno, že péči poskytuje ještě další poskytovatel, je možné seznam poskytovatelů péče změnit. K dispozici jsou úlohy pro smazání záznamu poskytovatele a pro přidání nového. K poskytovateli péče, na jehož záznamu je kurzor, lze kliknutím na příslušné tlačítko zapsat zjištěné skutečnosti. U každého poskytovatele péče - fyzické osoby se zjišťuje rozsah péče, způsob jejího sjednávání a dostupnost v akutních případech. U ostatních poskytovatelů se zjišťuje jen rozsah poskytované péče. U žadatele (oprávněné osoby) se zjišťuje situace se zaměřením na potřebu péče:

V části Popis situace žadatele se zaměřením na potřebu péče je potřeba ke každé situaci vyplnit popis. Označí se řádek dané situace a použije se tlačítko pro popis.

Část Jiné zjištění slouží pro zápis případných dalších zjištění.

Část Závěr slouží pro zápis závěru ze sociálního šetření.

Tlačítko pro zápis Kontrolní zprávy se zobrazí pouze při volbě Typu šetření: kontrola nebo šetření a kontrola. Dialog se otevře buď na dvojklik anebo kliknutím na tlačítko zápisu.

Protokol se může doplnit Souhrnnou zprávou a vytisknout pomocí tlačítka Tisk záznamu sociálního šetření.

Žádosti o posouzení

Pomocí tlačítka Nová žádost o posouzení stupně závislosti zobrazí aplikace formulář Žádost o posouzení. Na formuláři se vybere ČSSZ podle trvalého pobytu nebo podle adresy bydliště žadatele a po kliknutí na tlačítko OK se vygeneruje žádost o posouzení stupně závislosti.

Na formuláři Žádost o posouzení jsou k dispozici zaškrtávací políčka: Návrh na změnu výše a Kontrola §120. Políčko Kontrola §120 je aktivní pouze tehdy, jestliže stávající stupeň závislosti je II s příznakem POB.

Tabulka Žádosti o posouzení obsahuje všechny nestornované žádosti o posouzení zdravotního stavu. Při výběru řádku se Žádostí se v tabulce Urgence a sdělení zobrazí na ní navázané dokumenty.

Datum Termín posudku určuje, kdy je možné Žádost urgovat.

U každé Žádosti o posouzení je možné zaškrtnout volbu Neurgovat, k žádosti pak nepůjde vygenerovat Urgenci volbou funkce Nová urgence ani nebude zahrnuta do výběru pro hromadné generování. Tuto volbu lze zaškrtnout kdykoli.

Žádost nelze stornovat, pokud je na ní navázáno Sdělení k žádosti, Urgence žádosti nebo Posudek závislosti.

Urgence a sdělení k vybrané žádosti o posouzení

Tabulka Urgence a sdělení k vybrané žádosti o posouzení obsahuje vygenerované Urgence žádostí a přijatá zaevidovaná Sdělení k vydávání posudku.

Sloupec Uplynulá lhůta je vyplněn pouze u záznamů Urgencí a obsahuje údaj o zákonné lhůtě pro doručení Posouzení, která byla překročena. Tento údaj se generuje vždy v okamžiku vytvoření Urgence, uvádí se v hlavičce Urgence a není editovatelný.

Sloupec Předpokládaný termín je vyplněn pouze u záznamů Sdělení a obsahuje předpokládaný termín zaslání Posouzení ze strany LPS, pokud tento údaj Sdělení obsahuje.

Funkce Nová urgence je dostupná v případě, že v tabulce Žádosti o posouzení je vybrána žádost, u které uplynul Termín posudku a nemá zaškrtnuto pole Neurgovat.

Je-li potřeba vygenerovanou Urgenci znova vytisknout, je nutné vybrat příslušný řádek a zvolit funkci Oprava písemnosti. Pokud je již Urgence zařazena v expedici, aplikace jí pouze zobrazí a nedovolí editovat.

Funkce Nové sdělení je aktivní vždy, po jejím zvolení se otevře formulář Nové sdělení k vydávání posudku.

Sdělení k vydání posudku

Formulář slouží jako evidence příchozího dokumentu Sdělení k vydávání posudku. Tento dokument obsahuje nepovinné údaje Předpokládaný termín vydání posudku, Důvod zdržení vydání posudku a Poznámka. Sdělení je povinně navázáno přes číslo jednací na Žádost o posouzení.

Důvod zdržení je vybírán z možností nesoučinnost klienta / nesoučinnost lékaře / jiné. Pokud je vybrána možnost jiné, obsluha musí povinně vyplnit pole Poznámka. V ostatních případech je pole Poznámka nepovinné.

Předpokládaný termín z posledního zaevidovaného nestornovaného Sdělení se použije při výpočtu Termínu posudku.

Posudky závislosti

Závislost osoby na pomoci jiné fyzické osoby posuzuje ČSSZ. Pro tento účel se generuje žádost o vypracování posudku o stupni závislosti.

V části Posudky závislosti je možno použít následující tlačítka:

Přehled posudků závislosti v AIS zobrazí přehled posudků závislosti evidovaný v AIS.

Historie změn zobrazí seznam historie změn na daném formulář.

Po stisknutí tlačítka Nové posouzení závislosti se zobrazí formulář Nové posouzení závislosti.

 

 

 

Do formuláře se vyplní údaje. Pomocí tlačítka Evidence nezvládaných úkonů se zobrazí formulář pro zadání nezvládaných úkonů, které jsou uvedeny na posouzení stupně závislosti vydaném ČSSZ.

Údaje Pro věk a Stupeň závislosti jsou převzaté z formuláře Posouzení závislosti. Úkony, které jsou na posouzení stupně závislosti uvedeny jako nezvládané, se zaškrtnou.

Pozn.: Pokud stupeň závislosti dle počtu evidovaných nezvládaných úkonů se nebude shodovat se stanoveným stupněm závislosti od posudkového lékaře, aplikace na to upozorní obsluhu na formuláři Posouzení závislosti. Nicméně povolí pokračovat v rozhodování o dávce i s tímto nesouladem.

Po vydání rozhodnutí o přiznání, nepřiznání, zvýšení, snížení nebo o výši dávky se zobrazí formulář pro výběr posouzení stupně závislosti, ze kterého se má do odůvodnění rozhodnutí převzít seznam nezvládaných úkonů.

 

 

 

Vybere se posouzení a klikne se na tlačítko OK. Seznam nezvládaných úkonů se vygeneruje do editovatelné části odůvodnění rozhodnutí.

 

Stanovené stupně závislosti

Část Stanovené stupně závislosti obsahuje jednotlivá stanovení stupňů závislosti, ze kterých aplikace vychází při určení nároku a výše dávky.

Při stanovení nového stupně závislosti je potřeba založit nový záznam od příslušného data platnosti.